Remont lokomotywy elektrycznej ET 41 - nowe oblicze

Lokomotywa ET41 jest określana mianem normalnotorowej, dwuczłonowej, elektrycznej lokomotywy towarowej. Początki produkcji tego pojazdu datuje się na rok 1977, natomiast ostatnie sztuki wyszły z zakładu HCP w Poznaniu w  1983 roku. W zakładzie tym powstało łącznie 200 sztuk lokomotyw ET41. Potocznie wiele osób nazywało ją jamnikiem. Ten rodzaj lokomotywy towarowej przeznaczony jest do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Jak widać, ostatnie egzemplarze są już naprawdę wiekowe, z tego też powodu kilka lat temu rozpoczęto ich renowację.

Na czym polega renowacja lokomotyw ET41 i co zmieniła?

Od 1983 roku, na bazie lokomotyw ET41 zaczęto produkować lokomotywy EU07. W 2001 roku właścicielem lokomotyw E41 zostało PKP Cargo. Do 2009 roku na trasach można było spotkać jeszcze 160 jeżdżących lokomotyw. W późniejszym czasie część z taboru miała zostać zezłomowana, natomiast resztę przeznaczono do naprawy i renowacji. Do końca 2019 roku całkowitej przemianie uległo aż 14 lokomotyw ET41. Podczas renowacji maszyny zostały poddane naprawie na poziomie P5- najwyższym poziomie utrzymania wraz z elementami modernizacji niektórych elementów pojazdu.

Podczas renowacji wymieniono instalację elektryczną, silniki trakcyjne, układy pneumatyczne, zmodernizowano także wózki trakcyjne. Renowacja pociągów skupiła się również na kabinie maszynisty. Wymienione zostały pulpity, pojawiły się o wiele bardziej czytelne wskaźniki oraz mierniki kontroli parametrów elektrycznych. Stare szyby w kabinie maszynisty zostały wymienione na nowe, przyciemniane szyby z ogrzewaniem elektrycznym. Zamontowano także kamery zapisujące obraz sprzed pojazdu, klimatyzację oraz instalację przeciwpożarową.

Dzięki przeprowadzonym renowacjom poprawiona została izolacja termiczna i akustyczna w lokomotywie. Nie bez znaczenia są również modyfikacje dotyczące wyglądu lokomotywy. Lokomotywa z zewnątrz została wyczyszczona, naniesiono na nią nowy lakier, dzięki czemu prezentuje się jak nowa i estetycznie prezentuje się podczas swoich kursów. Jako że jest to pojazd stosunkowo stary, powrót lokomotywy ET41 na tory po renowacji ucieszył wielu entuzjastów kolei.