Tramwaje konne - cofnijmy się razem w przeszłość

Pierwszy tramwaj konny pojawił się w Polsce w 1866 roku w Warszawie. Wcześniej tym środkiem transportu cieszyli się mieszkańcy między innymi Paryża, Londynu, Berlina, Petersburga, Wiednia czy Genewy. Był to czas, kiedy miasta z dumą prezentowały nowe osiągniecie - ułatwiające transport na terenie dużych miast i znacznie wygodniejszy niż dotychczasowe omnibusy konne. Jaka jest historia tramwaju konnego?

Historia tramwajów konnych

Tramwaje konne były lekkimi pojazdami szynowymi, które pełniły funkcję komunikacji miejskiej. Najczęściej do pojazdu był zaprzężony jeden lub ewentualnie dwa konie. Największa popularność i rozkwit tramwajów konnych sięga połowy XIX wieku. Częściowo tramwaj konny wyparł funkcjonujący wtedy omnibus, czyli inny typ pojazdu ciągnięty przez konie. Dlaczego? Ze względu na komfort jazdy - nierówny i nieregularny bruk był odczuwalny podczas jazdy znacznie bardziej niż regularne, gładkie i proste szyny. Dużym problemem funkcjonowania tego typu środków transportu były możliwości zwierząt - konie męczyły się, a także miały ograniczone możliwości wytrzymałościowe i siłowe, dlatego trzeba było tworzyć wiele punktów przesiadkowych, a konkretne linie funkcjonowały na niezbyt długich trasach. Jeśli chodzi o przystanki, to najpopularniejsze były te na żądanie, ale również na każdej linii znajdowało się kilka stałych punktów (jak główne skrzyżowania), na których tramwaj konny zatrzymywał się stale.

Dlaczego tramwaje konne cieszyły się w XIX wieku tak dużą popularnością?

Popularność tramwajów konnych w większych miastach XIX-wiecznych narodziła się przede wszystkim ze względu na ograniczenia w środkach transportu publicznego. Ówcześni mieszkańcy miast mogli podróżować z wykorzystaniem własnej karocy, niewygodnych omnibusów lub… własnych nóg. Tramwaj konny miał być wygodniejszą formą omnibusu konnego, dlatego tak bardzo przypadł do gustu mieszkańcom Krakowa, Warszawy, czy Wrocławia. Popularność tramwajów konnych nie trwała jednak bardzo długo. Zaczynały być one wypierane już w latach 70. XIX wieku przez tramwaje parowe.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.